Bruis zorg
Bruis Zorg B.V. is opgericht ter ondersteuning van woongroep Het KoesterKwartier, zodat de bewoners duurzaam over hoogwaardige en goed verantwoorde zorg kunnen beschikken.
Het KoesterKwartier heeft als missie om mensen met een zorgvraag verband houdende met een psychosociale / psychiatrische kwetsbaarheid een thuis en passende zorg te bieden. Bruis Zorg is eindverantwoordelijk voor de veiligheid, doelmatigheid en kwaliteit van de zorg en ondersteuning binnen Het KoesterKwartier en helpt daarmee deze missie waar te maken.
Kwaliteit en continuïteit via Bruis Zorg
Doelstelling
Door vanuit Bruis Zorg de zorg en ondersteuning voor de bewoners van Het KoesterKwartier te organiseren, wordt de missie van Het KoesterKwartier ‘handen en voeten’ gegeven, duurzaam en kwalitatief verantwoord gemaakt. Zodat de gewenste uitkomsten voor de bewoners en hun naasten nagestreefd kunnen blijven worden. Bruis Zorg heeft een Wtza vergunning.
Structuur
Gelijktijdig met de oprichting van Bruis Zorg B.V. is de holding Bruis Beheer B.V. opgericht (waarvan Bruis Zorg een werkmaatschappij is) en het pand waarin Het KoesterKwartier is gevestigd, aangekocht. Bruis Beheer is als maatschappelijk investeerder eigenaar geworden en verhuurt aan de bewoners, de inwonende zorgverlener en Bruis Zorg ruimtes voor een gebruik dat past binnen de missie van Het KoesterKwartier.
Methodisch werken
Bij Bruis Zorg wordt op procesniveau gezien, gewerkt via de PDCA-cyclus (Plannen; Doen; Checken en Acteren). De cyclus wordt vastgelegd in het ECD ZilliZ. Door het gebruik van het ECD houden zorgverleners, maar ook de bewoners zelf en hun naasten (indien gewenst) zicht op de zorg en ondersteuning en kan steeds naar believen en behoeften bijgestuurd worden.
Inhoudelijk wordt de zorg vormgegeven vanuit diverse methodieken (zoals Triple-C); verschillende werkwijzen (waaronder Herstel gerichtheid) en diverse begeleidingsstijlen (afgestemd op ieders sociaal-emotionele ontwikkeling), zoals die deel uitmaken van de gereedschapskist en houding van de zorgverleners van Bruis Zorg.
De teamleden hebben een wisselende achtergrond in kennis en ervaring. Het opleidingsniveau loopt van universitair (Gedragsdeskunidge / Orthopedagoog); HBO (Social-worker / Ggz agoog) en MBO (Ggz agoog) tot ongeschoold en ervaringsdeskundige). De teamleden vullen elkaar aan en houden elkaar scherp. Alle teamleden hebben evenwel affiniteit met de doelgroep; bevlogenheid om bij te dragen aan hun herstel; ruime levenservaring (gecombineerd met een proces van reflectie en persoonlijke groei) en de wens deze ervaring ook te gebruiken. En zeer belangrijk: het vermogen om “present”, te zijn.
De professionals van Bruis Zorg leven mee met de bewoners, zijn vertrouwd en beschikbaar, wanneer het hen uitkomt. Een zekere mate van overleg is hierbij natuurlijk wel noodzakelijk.
Medezeggenschap
Wat betreft de zorg en ondersteuning heeft iedere bewoner, indien gewenst met een naaste, op individueel niveau zeggenschap over bijvoorbeeld de inhoud van zijn of haar zorgovereenkomst, maar ook over de dagelijkse omgang tussen hem / haar en de medewerkers van Bruis Zorg. Minimaal eenmaal per drie maanden is hierover een overleg. Doelen waaraan gewerkt wordt, worden samen opgesteld en deze resultaten worden op meer regelmatige basis besproken.
Iedere maand is er binnen Het KoesterKwartier een bewonersvergadering waarin onderlinge wensen en verwachtingen worden besproken en goede afspraken rondom het samenwonen worden gemaakt.
Voor de zaken rondom de uitvoering en organisatie van de zorg en ondersteuning die alle bewoners aangaan is er een Cliëntenraad. De Cliëntenraad van Bruis Zorg wordt gevormd door vertegenwoordigers van het bewonersoverleg.
Door het faciliteren van medezeggenschap (door onder andere het aanbieden van hulp bij planning en notuleren) door Bruis Zorg, krijgen de bewoners een adviserende stem in de bedrijfsvoering. Dit met als doel: een goede kwaliteit van de zorg en ondersteuning, waarbji het perspectief van de gebruiker telt.
Voorzitter Clientenraad: Joke Boogaard
Vertrouwenspersoon bewoners: Joke Boogaard
Werkgeverschap
Bruis Zorg wil haar personeel aan zich binden door een prettig en veilig werkklimaat te creëren. Een leefomgeving met een kleine, vaste groep van bijzondere mensen om voor en mee te werken. En waar de basis gelijkwaardigheid is en wederzijds waardering wordt gegeven.
De medewerkers vallen onder de CAO Sociaal Werk.
Het Protocol verzuim bij ziekte is voor medewerkers die (tijdelijk) geen toegang hebben tot het intranet hier te vinden.
Kwalitatieve vertaling / Lerende organisatie
Er zijn in de zorg en ondersteuning van Bruis Zorg diverse processen en aandachtsgebieden te onderscheiden. Een manier om naar de kwalitatieve vertaling hiervan (de kwaliteit) te kijken, is door die processen en aandachtsgebieden langs de rubrieken en normen van de Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ) te leggen. Bruis Zorg heeft in 2022 voor het eerst het kwaliteitscertificaat HKZ voor kleine organisaties behaald voor haar Individuele begeleiding. Hiermee kan naar alle stakeholders toe aangetoond worden dat wordt voldaan aan de wettelijke verplichting om ‘verantwoorde zorg’ te leveren.
Bruis Zorg streeft ernaar een organisatie te zijn die voldoet aan wet en regelgeving en de hoogste standaarden. Maar het voldoen aan eisen van overheden, indicatiestellers en kwaliteitsbeoordeling organisaties is geen doel op zichzelf en geen eindpunt in ontwikkeling. Het uiteindelijke doel is geformuleerd in de missie en fouten kunnen onbedoeld toch gemaakt worden. Bruis Zorg ziet zichzelf als een lerende organisatie die streeft naar iets dat altijd in de toekomst ligt. Wat betekent dat Bruis Zorg voortdurend op zoek is naar verbetering en vernieuwing in opzet en in de uitvoering van de zorg en ondersteuning. De concretisering van de missie is natuurlijk ook afhankelijk van de bewoners (en hun doelen waaraan gewerkt wordt) en daarmee veranderlijk als het leven zelf. De medewerkers hebben een lerende houding en reflecteren over hun eigen gedrag en handelen en staan open voor feedback en zijn aanspreekbaar en benaderbaar.
In het najaar van 2021 heeft er vanuit de gemeente Breda en GGD West-Brabant een onderzoek plaats gevonden naar de recht en doelmatigheid plus kwaliteit van de zorg en ondersteuning binnen Bruis Zorg. De conclusie van het onderzoek was dat de organisatie voldoet aan de geldende normen. Er zijn enkele verbeterpunten aangereikt die direct zijn doorgevoerd.
RvB en Toezicht
De raad van bestuur (RvB), bestaat uit de eigenaar van de ondernemingen Bruis Beheer en Bruis Zorg: Brigitte Bruinsma.
Als directeur/bestuurder wordt zij bijgestaan door de Raad van Commissarissen als een onafhankelijk, statutair geborgd, meervoudig samengesteld toezichthoudend orgaan. Het bevoegd gezag van Bruis Zorg (stuurt aan en stelt vast) legt verantwoording af aan de raad van commissarissen (keurt goed en houdt toezicht). De verantwoordelijkheden en samenwerking zijn vastgelegd in een Bestuursreglement.
De raad van commissarissen bestaat uit drie leden met elk hun eigen expertise. Naast het houden van toezicht geeft de RvC gevraagd en ongevraagd advies, zoals beschreven is in het Bestuursreglement en de Governancecode Zorg 2017, dat door de bestuursleden is ondertekend op 24 juni 2021.
Leden RvC:
Marian van der Wal (voorzitter) – april 2021
Moniek Otgaar (lid) – april 2021
Daphne van Hekken (lid) – september 2021
Klachtenafhandeling
Ben je het ergens niet mee eens? Of heb je een klacht?
Binnen Het KoesterKwartier en bij Bruis Zorg praten we hier met je over.
Neem hiervoor contact op met degene die het betreft.
Komen jullie er samen niet uit?
Neem dan contact op met de Coördinator Wonen en Zorg Brigitte Bruinsma (dat is de interne klachtenafhandelaar), eventueel samen met iemand die je vertrouwt. Je kan ook het Klachtenformulier hieronder gebruiken dat je na het invullen direct naar de klachtenfunctionaris kan sturen.
Bruis Zorg is aangesloten bij het onafhankelijk klachtenbureau Klachtenportaal Zorg (lidmaatschap 15690) dat werkt conform de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector (Wkkgz). Mocht bijvoorbeeld onverhoopt een klacht intern niet opgelost kunnen worden, dan bestaat de mogelijkheid dat de klacht wordt voorgelegd aan dit bureau of een geschillencommissie. Het is ook mogelijk om direct met deze organisatie contact op te nemen.
Bruis Zorg heeft een Klachtenreglement en de mogelijkheid digitaal je klacht in te sturen.
Privacy
Bruis Zorg B.V. heeft een privacyreglement waarin beschreven is hoe Bruis Zorg omgaat met persoonlijke gegevens.
Om goede begeleiding mogelijk te maken, leggen wij persoonlijke gegevens vast. Je hebt op grond van de Wet Bescherming Persoonsgegevens recht op bescherming van die gegevens. Hoe wij met je persoonlijke gegevens omgaan, ligt vast in het Privacyreglement. Daarin is onder meer geregeld:
- wie toegang heeft tot je gegevens;
- aan wie je gegevens worden verstrekt;
- hoe je gegevens worden beveiligd;
- hoe lang de gegevens worden bewaard;
- hoe om te gaan met eventuele datalekken.
Verder is in dit reglement geregeld dat:
- wij niet meer gegevens over je opnemen dan strikt noodzakelijk;
- wij vertrouwelijk met je gegevens omgaan;
- alleen degenen die betrokkenen zijn bij de begeleiding op de hoogte zijn van jouw situatie;
- wij zonder jouw toestemming geen informatie geven aan anderen; je recht hebt om uw gegevens in te zien;
- je bezwaar kunt maken en ons kunt verzoeken je gegevens te wijzigen, aan te vullen of te verwijderen;
- je kunt vragen je dossier te vernietigen wanneer de begeleiding is geëindigd.
Meer weten? Je kunt als cliënt van Bruis Zorg per e-mail een verzoek doen aan de Coördinator Wonen en Zorg / functionaris gegevensbescherming (Brigitte Bruinsma): info@bruiszorg.nl, danwel gebruik maken van het contactformulier op de site).
Het gehele privacyreglement van Bruis Zorg vind je hier.
Erkend leerbedrijf
In september 2021 heeft Bruis Zorg van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) een erkenning gekregen als leerbedrijf. Dit betekent dat we vanaf schooljaar 2021-2022 als organisatie bevoegd zijn om de beroepspraktijkvorming te verzorgen van MBO en VMBO studenten en leerlingen die via een BOL of BBL traject werkzaam zijn binnen ons leerbedrijf. Bruis Zorg staat daarnaast open voor het bieden van stage- en leerplekken aan studenten aan het Hoger Beroeps en Universitair Onderwijs.
Bruis zorg
Bruis Zorg B.V. is opgericht ter ondersteuning van woongroep Het KoesterKwartier, zodat de bewoners duurzaam over hoogwaardige en goed verantwoorde zorg kunnen beschikken. Het KoesterKwartier heeft als missie om mensen met een zorgvraag verband houdende met een psychosociale / psychiatrische kwetsbaarheid een thuis en passende zorg te bieden. Bruis Zorg is eindverantwoordelijk voor de veiligheid, doelmatigheid en kwaliteit van de zorg en ondersteuning binnen Het KoesterKwartier en helpt daarmee deze missie waar te maken.
Kwaliteit en continuïteit via Bruis Zorg
Doelstelling
Door vanuit de Wtzi erkende zorgorganisatie Bruis Zorg de zorg en ondersteuning voor de bewoners van Het KoesterKwartier te organiseren, wordt de missie van Het KoesterKwartier ‘handen en voeten’ gegeven, duurzaam en kwalitatief verantwoord gemaakt. Zodat de gewenste uitkomsten voor de bewoners en hun naasten nagestreefd kunnen blijven worden.
Structuur
Gelijktijdig met de oprichting van Bruis Zorg B.V. is de holding Bruis Beheer B.V. opgericht (waarvan Bruis Zorg een werkmaatschappij is) en het pand waarin Het KoesterKwartier is gevestigd, aangekocht. Bruis Beheer is als maatschappelijk investeerder eigenaar geworden en verhuurt aan de bewoners, de inwonende zorgverlener en Bruis Zorg ruimtes voor een gebruik dat past binnen de missie van Het KoesterKwartier.
Methodisch werken
Bij Bruis Zorg wordt op procesniveau gezien, gewerkt via de PDCA-cyclus (Plannen; Doen; Checken en Acteren). De cyclus wordt vastgelegd in het ECD ZilliZ. Door het gebruik van het ECD houden zorgverleners, maar ook de bewoners zelf en hun naasten (indien gewenst) zicht op de zorg en ondersteuning en kan steeds naar believen en behoeften bijgestuurd worden.
Inhoudelijk wordt de zorg vormgegeven vanuit diverse methodieken (zoals Triple-C); verschillende werkwijzen (waaronder Herstel gerichtheid) en diverse begeleidingsstijlen (afgestemd op ieders sociaal-emotionele ontwikkeling), zoals die deel uitmaken van de gereedschapskist en houding van de zorgverleners van Bruis Zorg.
De teamleden hebben een wisselende achtergrond in kennis en ervaring. Het opleidingsniveau loopt van universitair (Gedragsdeskunidge / Orthopedagoog); HBO (Social-worker / Ggz agoog) en MBO (Ggz agoog) tot ongeschoold en ervaringsdeskundige). De teamleden vullen elkaar aan en houden elkaar scherp. Alle teamleden hebben evenwel affiniteit met de doelgroep; bevlogenheid om bij te dragen aan hun herstel; ruime levenservaring (gecombineerd met een proces van reflectie en persoonlijke groei) en de wens deze ervaring ook te gebruiken. En zeer belangrijk: het vermogen om “present”, te zijn.
De professionals van Bruis Zorg leven mee met de bewoners, zijn vertrouwd en beschikbaar, wanneer het hen uitkomt. Een zekere mate van overleg is hierbij natuurlijk wel noodzakelijk.
Medezeggenschap
Wat betreft de zorg en ondersteuning heeft iedere bewoner, indien gewenst met een naaste, op individueel niveau zeggenschap over bijvoorbeeld de inhoud van zijn of haar zorgovereenkomst, maar ook over de dagelijkse omgang tussen hem / haar en de medewerkers van Bruis Zorg. Minimaal eenmaal per drie maanden is hierover een overleg. Doelen waaraan gewerkt wordt, worden samen opgesteld en deze resultaten worden op meer regelmatige basis besproken.
Iedere maand is er binnen Het KoesterKwartier een bewonersvergadering waarin onderlinge wensen en verwachtingen worden besproken en goede afspraken rondom het samenwonen worden gemaakt.
Voor de zaken rondom de uitvoering en organisatie van de zorg en ondersteuning die alle bewoners aangaan is er een Cliëntenraad. De Cliëntenraad van Bruis Zorg wordt gevormd door vertegenwoordigers van het bewonersoverleg.
Door het faciliteren van medezeggenschap (door onder andere het aanbieden van hulp bij planning en notuleren) door Bruis Zorg, krijgen de bewoners een adviserende stem in de bedrijfsvoering. Dit met als doel: een goede kwaliteit van de zorg en ondersteuning, waarbji het perspectief van de gebruiker telt.
Voorzitter Clientenraad: Henrieke Schouten
Vertrouwenspersoon bewoners: Joke Boogaard
Werkgeverschap
Bruis Zorg wil haar personeel aan zich binden door een prettig en veilig werkklimaat te creëren. Een leefomgeving met een kleine, vaste groep van bijzondere mensen om voor en mee te werken. En waar de basis gelijkwaardigheid is en wederzijds waardering wordt gegeven.
De medewerkers vallen onder de CAO Sociaal Werk.
Het Protocol verzuim bij ziekte is voor medewerkers die (tijdelijk) geen toegang hebben tot het intranet hier te vinden.
Kwalitatieve vertaling / Lerende organisatie
Er zijn in de zorg en ondersteuning van Bruis Zorg diverse processen en aandachtsgebieden te onderscheiden. Een manier om naar de kwalitatieve vertaling hiervan (de kwaliteit) te kijken, is door die processen en aandachtsgebieden langs de rubrieken en normen van de Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ) te leggen. Bruis Zorg is bezig de HKZ certificering Kleine Organisaties aan te vragen, zodat naar alle stakeholders toe aangetoond kan worden dat wordt voldaan aan de wettelijke verplichting om ‘verantwoorde zorg’ te leveren. Tevens voldoet Bruis Zorg dan aantoonbaar aan de internationale standaard ISO-9001.
Bruis Zorg streeft ernaar een organisatie te zijn die voldoet aan wet en regelgeving en de hoogste standaarden. Maar het voldoen aan eisen van overheden, indicatiestellers en kwaliteitsbeoordeling organisaties is geen doel op zichzelf en geen eindpunt in ontwikkeling. Het uiteindelijke doel is geformuleerd in de missie en fouten kunnen onbedoeld toch gemaakt worden. Bruis Zorg ziet zichzelf als een lerende organisatie die streeft naar iets dat altijd in de toekomst ligt. Wat betekent dat Bruis Zorg voortdurend op zoek is naar verbetering en vernieuwing in opzet en in de uitvoering van de zorg en ondersteuning. De concretisering van de missie is natuurlijk ook afhankelijk van de bewoners (en hun doelen waaraan gewerkt wordt) en daarmee veranderlijk als het leven zelf. De medewerkers hebben een lerende houding en reflecteren over hun eigen gedrag en handelen en staan open voor feedback en zijn aanspreekbaar en benaderbaar.
In het najaar van 2021 heeft er vanuit de gemeente Breda en GGD West-Brabant een onderzoek plaats gevonden naar de recht en doelmatigheid van de zorg en ondersteuning binnen Bruis Zorg. De conclusie van het onderzoek is dat we als organisatie grotendeels voldoen aan de geldende normen. Er zijn enkele verbeterpunten aangereikt die direct zijn doorgevoerd.
RvB en Toezicht
De raad van bestuur (RvB), bestaat uit de eigenaar van de ondernemingen Bruis Beheer en Bruis Zorg: Brigitte Bruinsma.
Als directeur/bestuurder wordt zij bijgestaan door de Raad van Commissarissen als een onafhankelijk, statutair geborgd, meervoudig samengesteld toezichthoudend orgaan. Het bevoegd gezag van Bruis Zorg (stuurt aan en stelt vast) legt verantwoording af aan de raad van commissarissen (keurt goed en houdt toezicht). De verantwoordelijkheden en samenwerking zijn vastgelegd in een Bestuursreglement.
De raad van commissarissen bestaat uit drie leden met elk hun eigen expertise. Naast het houden van toezicht geeft de RvC gevraagd en ongevraagd advies, zoals beschreven is in het Bestuursreglement en de Governancecode Zorg 2017, dat door de bestuursleden is ondertekend op 24 juni 2021.
Leden RvC:
Marian van der Wal (voorzitter) – april 2021
Moniek Otgaar (lid) – april 2021
Daphne van Hekken (lid) – september 2021
Klachtenafhandeling
Ben je het ergens niet mee eens? Of heb je een klacht?
Binnen Het KoesterKwartier en bij Bruis Zorg praten we hier met je over.
Neem hiervoor contact op met degene die het betreft.
Komen jullie er samen niet uit?
Neem dan contact op met de Coördinator Wonen en Zorg Brigitte Bruinsma (dat is de interne klachtenafhandelaar), eventueel samen met iemand die je vertrouwt. Je kan ook het Klachtenformulier hieronder gebruiken dat je na het invullen direct naar de klachtenfunctionaris kan sturen.
Bruis Zorg is aangesloten bij het onafhankelijk klachtenbureau Klachtenportaal Zorg (lidmaatschap 15690) dat werkt conform de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector (Wkkgz). Mocht bijvoorbeeld onverhoopt een klacht intern niet opgelost kunnen worden, dan bestaat de mogelijkheid dat de klacht wordt voorgelegd aan dit bureau of een geschillencommissie. Het is ook mogelijk om direct met deze organisatie contact op te nemen.
Bruis Zorg heeft een Klachtenreglement en de mogelijkheid digitaal je klacht in te sturen.
Privacy
Bruis Zorg B.V. heeft een privacyreglement waarin beschreven is hoe Bruis Zorg omgaat met persoonlijke gegevens.
Om goede begeleiding mogelijk te maken, leggen wij persoonlijke gegevens vast. Je hebt op grond van de Wet Bescherming Persoonsgegevens recht op bescherming van die gegevens. Hoe wij met je persoonlijke gegevens omgaan, ligt vast in het Privacyreglement. Daarin is onder meer geregeld:
- wie toegang heeft tot je gegevens;
- aan wie je gegevens worden verstrekt;
- hoe je gegevens worden beveiligd;
- hoe lang de gegevens worden bewaard;
- hoe om te gaan met eventuele datalekken.
Verder is in dit reglement geregeld dat:
- wij niet meer gegevens over je opnemen dan strikt noodzakelijk;
- wij vertrouwelijk met je gegevens omgaan;
- alleen degenen die betrokkenen zijn bij de begeleiding op de hoogte zijn van jouw situatie;
- wij zonder jouw toestemming geen informatie geven aan anderen; je recht hebt om uw gegevens in te zien;
- je bezwaar kunt maken en ons kunt verzoeken je gegevens te wijzigen, aan te vullen of te verwijderen;
- je kunt vragen je dossier te vernietigen wanneer de begeleiding is geëindigd.
Meer weten? Je kunt als cliënt van Bruis Zorg per e-mail een verzoek doen aan de Coördinator Wonen en Zorg / functionaris gegevensbescherming (Brigitte Bruinsma): info@bruiszorg.nl, danwel gebruik maken van het contactformulier op de site).
Het gehele privacyreglement van Bruis Zorg vind je hier.
Erkend leerbedrijf
In september 2021 heeft Bruis Zorg van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) een erkenning gekregen als leerbedrijf. Dit betekent dat we vanaf schooljaar 2021-2022 als organisatie bevoegd zijn om de beroepspraktijkvorming te verzorgen van MBO en VMBO studenten en leerlingen die via een BOL of BBL traject werkzaam zijn binnen ons leerbedrijf. Bruis Zorg staat daarnaast open voor het bieden van stage- en leerplekken aan studenten aan het Hoger Beroeps en Universitair Onderwijs.